Hoe stap ik over naar een andere boekhouder?
Ben je niet meer tevreden over je huidige boekhouder en wil je overstappen naar een ander? Zie je hier tegenop? Of ben je gewoon benieuwd hoe zo’n overstap in zijn werk gaat? In deze blog leggen we je precies uit hoe een overstap in zijn werk gaat en hoe eenvoudig het eigenlijk is om de overstap te wagen!
Waarom overstappen van boekhouder?
Er zijn legio redenen te bedenken waarom klanten van boekhouder willen veranderen. De meest voorkomende redenen zijn:
- Er worden fouten gemaakt of zaken vergeten
- Slechte bereikbaarheid
- Niet pro actief genoeg
- (Jaar)cijfers worden standaard (te) laat opgeleverd waardoor er uitstel moet worden gevraagd voor de aangifte Inkomstenbelasting of aangifte Vennootschapsbelasting
- Er is geen klik
- Ouderwetse papieren werkwijze
- Gedurende het jaar geen inzage in actuele cijfers
Zo eenvoudig is overstappen:
Herken je je in één van deze redenen, dan is het wellicht het overwegen waard om van boekhouder te veranderen. In 5 stappen leggen we je uit hoe een overstap naar MKB-010 eruit ziet:
Stap 1: Het is belangrijk om een goede klik te hebben met je nieuwe boekhouder. Plan daarom eerst een kennismakingsgesprek om te kijken of de klik en/of het vertrouwen er is . Leg jouw situatie voor en stel de vragen die voor jou belangrijk zijn.
Stap 2: Je bent eruit en gaat overstappen naar een nieuwe boekhouder. Bij MKB-010 volgt dan eerst een inventarisatiegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we je huidige werkwijze (hoe je facturen verstuurt en bijvoorbeeld bonnetjes aanlevert) en wat er daarin beter en eenvoudiger kan. Ook bespreken we mogelijkheden tot automatisering. Alles zodat wij samen zo efficient mogelijk kunnen gaan samenwerken!
Stap 3: Bel of mail je oude boekhouder en laat hem of haar weten dat je de samenwerking wilt beëindigen. Hou hierbij altijd rekening met een eventuele opzegtermijn. Heeft het je voorkeur om de samenwerking in een persoonlijk of telefonisch gesprek te beëindigen, vergeet dan niet om de opzegging en eventuele gemaakte afspraken hierover nog even per mail te bevestigen. In de mail kan je ook aangeven wie je nieuwe boekhouder wordt en vanaf wanneer de nieuwe boekhouder de werkzaamheden gaat overnemen. Het is belangrijk om een “bewijs” van opzegging te hebben.
Probeer altijd in goed overleg uit elkaar te gaan. Dit vergemakkelijkt de overstap en op deze manier is de kans het grootst dat de oude boekhouder zonder problemen de “oude boekhouding” zal vrijgeven op bepaalde werkzaamheden met voorrang zal afmaken.
Stap 4: Je nieuwe boekhouder vraagt de complete oude administratie op bij je vorige boekhouder. Daarnaast zal je nieuwe boekhouder je vragen om hem of haar te machtigen om gegevens te mogen inzien bij de Belastingdienst en om Belastingaangiften te mogen verzorgen.
Stap 5: Je administratie wordt ingericht door je nieuwe boekhouder. De overstap is een feit!
Vragen over overstappen van boekhouder?
Vragen? Of behoefte aan advies? Ben je ondernemer en twijfel je of je huidige boekhouder nog bij je past? Heb je specifieke vragen over het mogelijk overstappen naar een andere boekhouder? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met MKB-010 om te zien of wij iets voor je kunnen betekenen, neem dan vrijblijvend contact op met Leo via Contact – MKB-010 of 06-53458105
Leo van den Ban – Administratiekantoor MKB 010
Heb je naar aanleiding van dit artikel over overstappen van boekhouder vragen. Neem dan gerust contact met ons op. Je mag natuurlijk ook bellen naar: 010 – 52 91 245