Werkruimte, wanneer zakelijk aftrekbaar?
Als je als ondernemer een werkruimte of kantoor aan huis hebt, dan zijn in sommige gevallen de kosten hiervan fiscaal aftrekbaar. Hierbij wordt echter wel onderscheid gemaakt of de bedrijfsruimte gevestigd is in een huurwoning of in een eigen woning van de ondernemer.
Regels aftrekbare kosten werkruimte in eigen woning
Ben je in het bezit van een eigen woning? Dan gelden de volgende regels:
- Zelfstandige werkruimte: je mag de kosten van een werkruimte aan huis alleen aftrekken als er sprake is van een zelfstandige werkruimte. Een werkruimte is ‘zelfstandig’ als de ruimte apart verhuurbaar is. Dus een eigen opgang, toilet en energievoorziening heeft.
- Voldoende gebruik: de kostenaftrek wordt alleen goedgekeurd als je voldoende uren doorbrengt in de ruimte gerelateerd aan de omzet. Werk je veel buiten de deur? Dan voldoe je hoogstwaarschijnlijk niet aan deze voorwaarde. Tenminste 30% van de inkomsten moet verdiend worden in het kantoor aan huis. Wanneer je ook beschikt over een kantoor elders is dit zelfs 70%.
Voldoe je niet aan de eisen?
Voldoe je niet aan bovenstaande eisen, dan mag je géén kosten aftrekken, ook niet voor de inrichting. Lampen, een stoel en andere zaken zijn in dat geval dus voor eigen rekening. De BTW op de inrichtingskosten mag je wel in minder brengen.
Apparaten die je nodig hebt voor je werk, zoals een telefoon, computer, hoofdtelefoon, vakliteratuur én software worden wel gezien als bedrijfskosten.
Regels aftrekbare kosten werkruimte in huurhuis
Per 1 januari 2017 zijn de regels voor aftrekposten voor werkruimte in een huurhuis aangescherpt. Sindsdien is het niet meer mogelijk om aftrek te krijgen voor een niet-zelfstandige werkruimte in een huurwoning. Ook niet voor de BTW op de inrichtingskosten.
Welke kosten van een werkruimte aan huis zijn aftrekbaar?
Voldoet jouw kantoorruimte aan bovengenoemde eisen van een zelfstandige werkruimte, dan kan je alle kosten die je voor je werkruimte maakt aftrekken van de opbrengsten van je onderneming.
Deze kosten zijn aftrekbaar:
- Huur of maximaal 4% van de werkelijke waarde van het kantoor aan huis;
- Het zakelijke deel van de energiekosten;
- Telefoon- e internetkosten als deze strikt zakelijk worden gebruikt;
- Verzekeringen;
- Huur- of afschrijvingskosten van het deel van jouw huis dat gebruikt wordt voor de zaak;
- Schoonmaakkosten en dergelijke (enkel voor de werkruimte);
- Inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureaus en raamdecoratie van de werkruimte;
- Een deel van de hypotheekschuld kan aan de onderneming worden toegerekend.
Leo van den Ban – Administratiekantoor MKB 010
Heb je naar aanleiding van dit artikel over aftrekbare kosten voor je werkruimte vragen. Neem dan gerust contact met ons op. Je mag natuurlijk ook bellen naar: 010 – 52 91 245